Ingredienser till en smoothie
Mat

Smoothie

När jag började min antiinflammatoriska resa, var det frukosten jag började att byta ut från bröd till andra alternativ. Ett av dessa var just smoothies. Från boken Hälsorevolutionen lärde jag mig grunden för att göra en bra smoothie. I alla fall ett bra sätt.

Jag brukar ha i en skopa proteinpulver, linfrö, nötter, något bär, något grönt och någon krydda. Och för att få det lite mer flytande använder jag mandelmjölk eller havremjölk.

Proteinpulvret gör att du håller dig mätt en längre stund.
Linfrö, nötter och mandelmjölk ger dig bra fetter.
Bären, t.ex. blåbär är rika på polyfenoler. Andra polyfenolrika bär är hallon, jordgubbar, krusbär, vinbär och äpple. Det är det ämnet som ger bären färg, doft och smak och är ett slags antioxidant. Bra för hälsan!
Det gröna och kryddan är bra ur en antiinflammatorisk vinkel.

För mig funkar det här jättebra. Jag dricker en kopp kaffe och en smoothie. Och vid tio-tiden äter jag ett kokt ägg. Håller mig ända fram till lunch, utan att bli hungrig.

Smoothie i glas
I den här smoothien är det jordgubbe, banan, blåbär, kiwi, linfrö och cashewnötter. Inget grönt alltså … och inget pulver …men idag blev det så.
Inlägg skapade 58

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka till toppen