Halloumi Tikki Masala
Mat

Halloumi Tikki Masala

Jag tycker den här vegetariska maträtten är superlätt att göra och mycket god. I receptet från Jessica Frejs Hur lätt som helst, är det vanligt vitt ris till. Men jag bytte ut det till quinoa, vilket ju är bättre ur ett antiinflammatoriskt tänkesätt.

Och det finns andra ingredienser som du enkelt kan byta ut. Byt ut vispgrädden till kokosmjölk till exempel. Och vet inte hur okej det är med Halloumiost heller. Jag kan tänka mig att man kan byta ut den också till egentligen vad som helst. Varför inte kyckling eller några vegetariska köttbullar?

Man fräser lök och vitlök med spiskummin, gurkmeja, koriander, cayenne, kardemumma i rapsolja. Sen lägger man ner kanelstång, ingefära, salt, buljong och krossade tomater. Puttra. I med grädde (eller kokosmjölk). Stek halloumin vid sidan om. Detta står inte i receptet, men så gjorde jag. Tycker inte det verkar så gott med rå halloumi. Kanske det är. I med halloumin och cashewnötter. Puttra på en stund till.

Till detta serveras en youghurtsås med finhackad gurka och mynta. Det blir jättefräscht till.

Och jag som älskar koriander, strösslar givetvis rikligt med det över alltihopa!

Hela receptet hittar du här koket.se/halloumi-tikka-masala-med-ris-och-cashewnotter.

Som du kanske märkt, lagar jag en hel del mat ur Jessica Frejs böcker. Givetvis beror det delvis på att jag har jobbat med några av hennes senaste böcker. Men framför allt för att recepten är så himla bra och enkla. Inte direkt antiinflammatoriska, men enkla och med bra råvaror. Och det går alltid att byta ut en del ingredienser till annat som kanske känns ”bättre”. Men personlig har jag inget emot grädde och smör.

Kokböcker av Jessica Frej. Serien "Hur lätt som helst".
Den här serien som heter ”Hur lätt som helst” av Jessica Frej är verkligen bra!
Inlägg skapade 58

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka till toppen