[Anti]inflammatorisk mat

Jag arbetar som grafisk formgivare på ett bokförlag. Jag haft förmånen att arbeta med böckerna Hälsorevolutionen och Bliss av Maria Borelius.

De här omslagen har jag formgivit. Men den här bloggen har ingen koppling till böckerna eller författaren mer än att jag blivit inspirerad av dem.

Jag blev så inspirerad av Maria och hennes sätt att se på mat och livet. Så i januari 2018 lade jag om min kost, till en mer antiinflammatorisk sådan. Detta resulterade inte bara i att muffinsmagen försvann, utan också att intresset för matlagning blommade upp.

Här kommer jag att förhoppningsvis inspirera dig till en mer antiinflammatorisk kosthållning. Men jag sätter ett par klamrar runt anti, för allt är inte antiinflammatoriskt. Jag kommer inte att kunna förklara speciellt bra varför olika grönsaker är bättre än andra eller kunna redogöra för polyfenoler och resveratroler. Jag vet på ett ungefär vad som är bra. Och emellanåt blir det sannolikt ett vintips eller ett tårtrecept – med mycket grädde! Så det finns säkert de som inte tycker att min kost är särskilt antiinflammatorisk. Men om jag jämför med hur min kost var tidigare, ja då är det här ett stort steg i rätt riktning!

Sallad med varm kaprisdressing
En sallad med grillade paprika, persilja och varm kaprisdressing.
Lax med blommigt mos.
Chokladkaka gjord med svarta bönor. Glutenfri.
Chokladkaka med svarta bönor. Glutenfri och fantastisk god!

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka till toppen